Откъде произлиза думата „Коледа“?

18 Декември, 2025 17:31 1 414 34

  • коледа-
  • дума-
  • произход-
  • рождество христово-
  • фолклор-
  • традиция-
  • празник

Някога питали ли сте се защо използваме по-често думата "Коледа", отколкото "Рождество Христово"

Откъде произлиза думата „Коледа“? - 1

Думата „Коледа“ е толкова дълбоко вплетена в българската култура, че рядко си задаваме въпроса откъде произлиза и какъв път е изминала до днешното си значение. Зад нея обаче стои сложна история, в която се преплитат език, религия и древни обичаи.

Какъв е произходът на думата "Коледа"?

Повечето езиковеди са единодушни, че „Коледа“ има латински произход и е свързана с думата calendae – така в Древен Рим са наричали първия ден на месеца. Особено значение имали Calendae Ianuariae – началото на януари и новата година, когато се организирали празненства, разменяли се дарове и се отправяли благопожелания. С разпространението на християнството терминът постепенно започва да се свързва с празника Рождество Христово.

През Средновековието думата навлиза в славянските езици, като в различните региони се оформят сходни форми – Коледа, Коляда. В старобългарските и църковнославянските текстове тя вече е ясно обвързана с християнския празник, но същевременно запазва и следи от по-стари, езически представи.

Етнографите отбелязват, че на Балканите и в Източна Европа Коледа не е само църковен празник, а съчетава елементи от предхристиянския култ към зимното слънцестоене. В народната традиция това е моментът, в който „старата година умира“, а новата се ражда, носейки надежда за плодородие и благоденствие. Оттук идват и коледарските обичаи – обикалянето по домовете, песните, благословиите и символичните дарове.

Самата дума „коледари“ също произлиза от „Коледа“ и обозначава носителите на добрата вест, които чрез словото си „наричат“ здраве и изобилие. Според фолклористи това е пряко наследство от древната вяра в магическата сила на изреченото слово в повратни моменти от годишния цикъл.

А Рождество Христово?

Наред с народното название „Коледа“, в църковния и официалния език се използва и изразът „Рождество Христово“, който има изцяло различен произход и смислово натоварване. Думата „рождество“ произлиза от старобългарското „рожьство“ и глагола „родити“, със значение „раждане“, „произход“. В този контекст терминът обозначава самото раждане като събитие, а не празника в неговото календарно или обредно измерение.

Изразът „Рождество Христово“ е пряк превод от гръцкия църковен термин Γέννησις Χριστοῦ (Genēsis Christou) и латинския Nativitas Christi. Той навлиза в българската книжнина чрез църковнославянския език и се утвърждава като официалното наименование на християнския празник още през Средновековието. В богословски план акцентът е не върху зимния цикъл или новото начало на годината, а върху раждането на Христос като централно събитие в християнската вяра.

За разлика от „Коледа“, която носи силен фолклорен и народен заряд, „Рождество Христово“ принадлежи на литургичния език и се използва в богослужението, църковните текстове и официалните документи. Именно чрез този термин Църквата ясно отделя християнския смисъл на празника от по-старите езически представи, свързани със слънцестоенето и годишния кръговрат.

С течение на времето двете названия започват да съществуват паралелно. В ежедневната реч и народната традиция доминира „Коледа“, докато „Рождество Христово“ остава маркер за религиозното съдържание на празника. Това двойно наименование е показателно за начина, по който българската култура съчетава църковната традиция с народното наследство, без едната напълно да измести другата.

Днес „Коледа“ се възприема най-вече като християнски празник, посветен на Рождеството на Иисус Христос, но езиковият ѝ произход напомня, че зад съвременното значение стоят векове културни пластове. Именно тази многопластова природа прави думата толкова устойчива – тя е както религиозен символ, така и народен празник и част от живия език, който продължава да свързва миналото с настоящето.


Поставете оценка:
Оценка 3.2 от 11 гласа.


Подобни новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Хасан

    0 10 Отговор
    тофа ниса прасниси изтинзки

    Коментиран от #10, #11

  • 2 Данко Харсъзина

    18 5 Отговор
    Коледа произлиза от "клане". Тогава се коляха прасетата. От там идва и Коледа.

    Коментиран от #3

  • 3 честен ционист

    0 8 Отговор

    До коментар #2 от "Данко Харсъзина":

    По твоята логика Великден трябва да се кава - Тричане, което няма да е много по-различно от действителността де.
  • 4 Сатана Z

    9 4 Отговор
    Когато се коли прасе е Коледа.Този народен обичай вече е забранен от либерал-фашистите,които наложиха и празнуването в стил Рожден ден на Исус Христос.

    Коментиран от #6

  • 5 кокошка в главата

    10 0 Отговор
    вpeмe e дa зaкoлим пpaceтo cъc eднa бyтилкa кaбepнe coвиньoн!

    Коментиран от #7

  • 6 честен ционист

    12 0 Отговор

    До коментар #4 от "Сатана Z":

    По телевизията просто казват Рождество, без да се уточнява на кой. Също както на 3 март казват Освобождението - от кой, всеки може да си тълкува, както иска.
  • 7 честен ционист

    4 1 Отговор

    До коментар #5 от "кокошка в главата":

    Скоро ще бъдеш класифициран като домашен терорист.
  • 8 Хмм

    8 3 Отговор
    идва от "коля" - това е едно от четирите жертвоприношения на българите по време на най-краткото слънцестоене, в Украйна и Русия е с почти същото име - Коляда и там ходят по домовете, пеят за здраве и получават подаръци, дори миналата година даваха в Киев на улицата такива народни веселия, но нашите коледари са просто супер
  • 9 Всичко в статията са врели-некипели ,на

    10 0 Отговор
    времето прасетата се колеха на КОЛЕДА-от там е всичко , както и да го извъртат джендърите !
  • 10 По-скоро

    1 3 Отговор

    До коментар #1 от "Хасан":

    Коледарите символизират овчарите, които са сред първите свидетели на Рождество Богомладенеца, които разнасят Благата Вест сред другите хора. Така и коледарите благияещават пи домовете.
  • 11 Без съмнение

    0 3 Отговор

    До коментар #1 от "Хасан":

    За всички християни е по-правилно да казват Рождество Христово. Но и Коледа е същото.

    Коментиран от #13

  • 12 Kaлпазанин

    3 1 Отговор
    Вече е кокаколаколеда
  • 13 честен ционист

    1 1 Отговор

    До коментар #11 от "Без съмнение":

    Спорно е кога се е родил Христос. В Библията пише, че финиковите палми по товеа време са имали плодове. През декември фурмите дори още не са покълнали, а се берат през лятото.

    Коментиран от #15

  • 14 Роки

    7 3 Отговор
    Целта на "Коледа" е да не се каже правилното "Рождество Христово". Войната срещу Бога и православието не е спряла и за миг. Отдавна и в картичките няма нито кръст, нито християнска тематика. Все пожелания за щастливо колене...

    Коментиран от #17

  • 15 Спорно е

    2 1 Отговор

    До коментар #13 от "честен ционист":

    ...и КОЙ е баща му,защото до сега...никой не го е виждал...
  • 16 неоснователен мит

    2 1 Отговор
    Казаното е вярно, но... Неукият народ си има свое фолклорно обяснение за Коледа, когато се чака застудяването, че са нямали хладилници и за поредицата зимни празници са колели прасетата. :)
  • 17 Светът го има мнооого преди

    3 1 Отговор

    До коментар #14 от "Роки":

    Някой да ви спусне това рождество на недълбокоумните
  • 18 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 19 Лесно е

    2 0 Отговор
    Аз имам по простонародно обяснение, св. Николай е дядото раздаващ подаръци и някога децата са казвали "Дядо Коле, дай!" , но постепенно "й" е помътняло и е останало Дядо Коледа. Името съвсем се е приело, когато възниква традицията да се гъта прасе за празника.
  • 20 Хасан

    1 1 Отговор
    Единственият ристински байрям който увъжавъм е обрезание господ е. Празнувам го заедно с братята ристиени на 1 януари.

    Коментиран от #22

  • 21 Камбаната бие тревожно

    3 0 Отговор
    Що за глупости са написани. Коледа и Рождество Христово въобще не са синоними. Едното е раждането на Христос, а другото е "коля" обреден ритуал за края на Великият пост. Коледните песни са за мир иблагодат.
  • 22 Пример

    0 2 Отговор

    До коментар #20 от "Хасан":

    Не се притеснявай браче Хасане, те и християните като станат на 60 разбират, че опаковката пречи!
  • 23 Конспиратор

    0 1 Отговор
    Ако думата calendae (римско име на първия ден на всеки месец) е приета за наименование за празника Коледа, то всяко първо число на всеки месец е Коледа, което звучи неправдоподобно.
  • 24 да, ама не

    2 2 Отговор
    Коледа наричаме още "рождество" и това си е библейски израз на рождеството /קול הלידה и на еврейски звучи "кол ха леда", а в превод означава звуци произнасяни при раждане или както ние го наричаме "родилни мъки". В нашия език верояно навлиза с християнството като заемка от иврит. Друга тема е дали легендата е чисто еврейска или и при тях е заемка от предходни поколения

    Коментиран от #25, #26, #27

  • 25 Хипотетично

    0 3 Отговор

    До коментар #24 от "да, ама не":

    Тази хипотеза е много по-вероятна от римската дума за първия ден на всеки месец, нещо повече : раждащият се месец в първия си ден е по-скоро заемка от иврид.
  • 26 да, ама не

    3 0 Отговор

    До коментар #24 от "да, ама не":

    продължение
    Реално рождеството символизира "раждането" на нов годишен сезон, а деня в който се отбелязва е зимното слънцестоене.Това е най късия ден и най дъгата нощ в цялата година. След този ден деня много бавно започва да нараства, а нощта да намалява. Това още от дълбока древност е констатирано и народите които са почитали слънцето като бог на този ден почитат "раждането" на новия бог ("новото" слънце, което постепенно прогонва мрака и удължава деня).
  • 27 върджин мери

    1 1 Отговор

    До коментар #24 от "да, ама не":

    дaй ceгa нa ивpит и кaк ce пишaт и пpoизнacят звyцитe пpи пopoчнo зaчaтиe

    Коментиран от #28

  • 28 да, ама не

    0 0 Отговор

    До коментар #27 от "върджин мери":

    Не съм евреин, не ползвам и не разбирам иврит. За друго не толкова, но аз също се консултирах за конкретната фраза на иврит с преводач.
  • 29 Българин

    0 0 Отговор
    Болг се роди, Коладе,
    тази вечер , Коладе!

    Николай Йован Образопис (Никола Образописов), 1869 г.,
    Стенопис от старата църква в с. Старо село
  • 30 Българин

    0 0 Отговор
    Застигналъ ми, мале,
    Личенъ-день Коледовъ-день.
    Слезалъ ми Коледа Бога
    Слезалъ ми фафъ гора-та,
    Та ми седналъ пудъ даро-ту
    Пудъ даро-ту на чешма-та;
    Я ми йоще ни тралъ
    Да ми седи пудъ дароту
    Пудъ даро-ту на чешма-та,
    Чи ми седи пудъ дароту
    Та ми виде утъ гора-та
    Що станалу на земе-та.
    Юнаци ми на чешма-та,
    Малки моми вода точетъ
    Съсъ юнаци са глуметъ,
    Та на Бога пригришили
    Пригришили грехъ сторили.
    Налютилъ са Вишну Бога
    Налютилъ са разедилъ са,
    Та си наетъ сторилъ
    Да си фарли люта грома
    Люта грома, люта срела
    Да погуби юнаци-те
    Юнаци-те и моми-те:
    Юнаци са на чешма-та,
    Малки моми вода точетъ
    Съсъ юнаци са глуметъ.
    Коледа си Бога каилъ ни станалъ,
    Я му дума и говори:
    «Боже ле, Вишну ле,
  • 31 Българин

    0 0 Отговор
    И язъ, Боже, каилъ ни ставамъ
    Да погубишъ млади юнаци
    Млади юнаци, малки моми:
    Бива ли, Боже, ни бива
    Да ми слезе злата майка
    Да ми слезе фъ Бела гора,
    Да ма роди малку дете
    Малку дете нишенлие,
    Малку дете млада Бога?
    Да ми дадешъ Златна книга,
    Та са шетамъ пу земе-та
    Та си уче млади юнаци
    Млади юнаци, малки моми,
    Да ни фодетъ на чешма-та
    Да са съсъ моми ни глуметъ.
    Чуди са Вишну Бога,
    Чуди са малу млогу
    Малу млогу три нидели,
    Па си каилъ ни стана
    Да си фарли люта грома
    Люта грома, люта срела
    Да юбие юнаци-те
    Юнаци-те и моми-те;
    Лу си рукна Злата майка
    Та хи вели ютговори:
    Ой, ти мале, Злата мале,
    Мольба ти са, мале, моле:
    Коледа ми Бога на земе-та
    На земе-та фафъ гора-та
    Та ми седналъ пудъ даро-ту
    Чи му е личенъ-день
    Личенъ-день Коледовъ-день.
    Я ми юнаци гюнефъ сторили
    Гюнефъ сторили пригришили
    Та самъ наетъ сторилъ
  • 32 Българин

    0 0 Отговор
    Обрядни песни отъ язическо время.
    Упазени со устно предание при Македонско-Родопски-те Българо-Помаци.
    Собрани и издани Стефаномъ Ил. Верковичемъ. Книга друга. 1881 г. г.
  • 33 Българин

    0 0 Отговор
    След Бладилий дойде трети крал на име Колад в годината от сътворението на Света 4745 /763 преди Хр./
    ...
    И Колад пожела да бъде бог и да му се покланят като на бог, а не като на крал.
    И роди два сина: името на първия бе Болг или Бог; и когато се роди първият му син Болг, заповяда на народа си по цялата негова земя да тържествува, сиреч да празнува в месец декември, 24 ден - да ядат и да пият и да пеят песни - сиреч
    "Болг се роди , Коладе, тази вечер, Коладе",
    и прочие повтарящи многократно и споменаващи името Колад.
    Даже и до днес има такъв празник у българите. Ако и да се покръстиха, българите не забравиха този дяволски обичай.
  • 34 Българин

    0 0 Отговор
    Болг беше брат Бремов и завоюва Тракия, Македония, Далмация, даже до Бяло море и до Рим. И той беше подобен на своя баща - голям мъчител; заповяда на народа да се нарича на негово име болгари, и от това време иллирийците се наричат болгари, а не както някои мислят, че от река Волга иде името болгари.
    Спиридон Иеросхимонах, 1792 г.
    "История во кратце о болгарском народе славенском"